maandag 3 januari 2011

pete postletwaithe 1946-2011

Pete Postletwaithe, de oscargenomineerde engelse acteur die bij het grote publiek vooral bekend is uit films als 'jurassic park: the lost world', 'in the name of the father', 'the constant gardener' en meest recent 'inception', overleed op 2 januari na een lange strijd tegen kanker.
Hij brak door met zijn rol in 'in the name of the father' van Jim Sheridan, waarvoor hij een nominatie kreeg bij de academy awards voor beste acteur in een bijrol. Hij won niet ( winnaar was Tommy Lee Jones voor 'the fugitive'), maar kreeg prominentere rollen aangeboden door de nominatie. Films die volgden waren ondermeer 'the usual suspects', 'dragonheart' en 'romeo + julliet'.In 1997 was hij te zien in 'the lost world: jurassic park' en hetzelfde jaar in 'amistad', beiden films van Steven Spielberg die Pete Postletwaithe bestempelde als "the best actor in the world".
Hij had een opmerkelijk voorkomen en een rauwe stem die hem maar al te herkenbaar maakten. De laatste jaren was hij meestal te zien in bijrollen, ondermeer in 'the town' en in zijn laatste film 'inception'.
Het personage dat mij het meeste zal bijblijven is dat van Roland Tembo uit 'the lost world', niet omdat het zijn beste was, verre van, maar omdat in die periode mijn passie voor film echt openbloeide en deze film de eerste was die ik in mijn lokale bioscoop te zien kreeg. Het was geen diepgaande film, maar in die tijd had ik daar absoluut geen behoefte aan ook. Ik ging op zondag met de fiets naar de bioscoop, kocht mijn een ticket voor de film die ik nog niet gezien had, nestelde mij in een lege, comfortabele zetel en verdronk enkele uren in het donker van de zaal en in het verhaal van de film. Pete Postletwaithe was één van de acteurs die mij tot op heden, keer op keer, in het verhaal liet verdwijnen en het verhaal tot leven wekten.

"At the end of the day, acting is all about telling lies. We are professional imposters and the audience accept that. We've made this deal that we tell you a tale and a pack of lies, but there will be a truth in it. You may enjoy it, or it will disturb you." Pete Postletwaithe 1946-2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten