woensdag 26 januari 2011

En de genomineerden zijn: ....


Voor ik aan het eigenlijke artikel begin wil ik jullie waarschuwen. Deze toevoeging aan mijn blog zal niet iedereen smaken, velen zullen het saai vinden en ik geef hen geen ongelijk, want een opsomming van categorieën met mogelijke winnaars en favorieten uit een lijst van mensen en films waar je nog nooit van hoorde is nu niet onmiddellijk het meest aansprekelijke onderwerp. Daarom heb ik slechts 6 categorieën uitgelicht en daar een samenvatting van gegeven. Niet de minste natuurlijk, ik ga niet beginnen met de categorie sound mixing, maar de categorieën waar jullie in de komende maand het meest over zullen horen en die het meeste prestige geven aan de eigenlijke uitreiking. In de komende maand zal ik toevoegingen publiceren om dan eind februari tot een compleet overzicht te komen van alle genomineerden en de potentiële winnaars. Ook mogen jullie in de week voor de oscars een Blogpost verwachtende zijn over de oscars zelf, wat leuke weetjes, een geschiedenis, vreemde gebeurtenissen, overzichten van voorbije winnaars, kortom een blogpost voor cinefiele nerds zoals mezelf. Maar dat is voor later, nu gaan we over tot deel 1 van het overzicht van de nominaties.

25 januari 2011, 15u30, tromgeroffel klinkt uit de luidsprekers, een zaal licht op. Camera's beginnen te flitsen, geroezemoes komt tot een intense stilte. Veel wordt verwacht van dit moment, het moment waar de genomineerden voor de oscars worden bekend gemaakt, een ogenblik dat een maand lang van speculaties zal doen ontstaan, tot op 27 februari, want dan is het voorbij. Dan dienen we opnieuw een jaar lang te wachten op de volgende lading genomineerden. Eerlijk toegeven, het leukste aan de oscars is dit moment, vanaf nu weten we welke de gedoodverfde winnaars zijn, welke verrassingen er zijn en hoe goed we onze eigen inschattingen hebben gedaan. In de maand tussen de nominaties en de bekendmaking leeft iets in gans de bevolking. Mensen die geen enkele van de genomineerde films gezien hebben doen een gok door wat ze lezen in de krant, op het internet of van wat ze in gesprekken opvangen. En dan ben ik er nog, ik weet wel iets van film, maar mijn gok is even reeël als die van mijn vrienden, die niets of weinig van film kennen. En dat maakt het net zo plezant.
Ik geef jullie hier een overzicht van welke films genomineerd zijn, wat hun kansen zijn volgens de "buzz" en wie volgens mij zal winnen. Dit is het eerste jaar dat ik alle genomineerden voor beste film gezien heb voor de oscaruitreiking en dat maakt het spannend voor mezelf, want vorige jaren diende ik mijn predicties voornamelijk te baseren op geruchten en uitslagen van andere awarduitreikingen.


Beste film

1) 127 hours
2) Black Swan
3) The Fighter
4) Inception
5) The Kids Are Allright 
6) The King's Speech
7) The Social Network
8) Toy Story 3
9) True Grit
10) Winter's Bone



waarschijnlijke winnaar: The Social Network
persoonlijke favoriet: The King's Speech

Hier is het moeilijk om te zeggen wie een duidelijke winnaar zal worden. The social network won reeds een ganse rij prijzen, waaron een golden globe, maar de belangrijkste pre-oscar award: the pga (producer's guild of america) ging dan weer naar the king's speech. Dit zijn de twee gedoodverfde favorieten, maar het gezegde gaat: als twee honden vechten.... Misschien trekken deze twee films elkaars stemmen aan en komt zo een derde film in het vizier? Dan maak ik zelfs geen gok en kijk ik met plezier uit tot de winnaar bekend gemaakt wordt.

Beste acteur:

1) Colin Firth 'The King's Speech'
2) Jesse Eisenberg 'The Social Network'
3) Javier Bardem 'Biutiful'
4) Jeff Bridges 'True Grit'
5) James Franco '127 hours'


waarschijnlijke winnaar: Colin Firth
persoonlijke favoriet: Colin Firth


Je zou denken dat het nog nooit voorkwam dat een genomineerde ook de eigenlijke uitreiking presenteert, maar het kwam nog voor: Michael Caine in 1973 voor 'sleuth', Walter Matthau in 1971 voor 'kotch' en David Niven won zelfs de award voor best acteur in een bijrol in 1958 voor 'seperate tabels', de kans dat Franco alsnog wint is eigenlijk minien. Jesse Eisenberg speelt de rol van Facebook oprichter Mark Zuckerberg op een sublieme manier, maar ook hij zal de award niet mee naar huis nemen. Javier Bardem is een verrassing, want iedereen gokte op Mark Wahlberg voor de vijfde nominatie, maar die greep er dus uiteindelijk naast. Bardem zal zijn onderdogpositie ook helaas niet kunnen verzilveren. Dan blijven er nog 2 over: Colin Firth en Jeff Bridges. 2 fantastische acteurs, 2 prachtige rollen, 2 sublieme vertolkingen, slechts één winnaar: Colin Firth. Hij won bijna alles voor de oscars en terecht, na zijn powerhouse performance van vorig jaar in 'A Single Man' alweer een sterk staaltje acteerkunst. Sorry Jeff Bridges, maar hij verdient hem meer dan jij.

beste actrice:

1) Nicole Kidman in 'The Rabbit Hole'
2) Anette Bening in 'The Kids Are All Right'
3) Jenifer Lawrence in 'Winter's Bone'
4) Nathalie Portman in 'Black Swan'
5) Michelle Williams in 'Blue Valentine'


waarschijnlijke winnaar: Nathalie Portman
persoonlijke favoriet: Nathalie Portman

Wie had ooit durven denken dat een acteur uit 'Dawson's Creek' een oscarnominatie zou krijgen, laat staan 2 nominaties; Michelle Williams staat er toch maar weer tussen, eigenlijk zou dit haar derde nominatie moeten zijn na haar prestatie in 'Wendy and Lucy', haar tijd komt nog, maar deze keer zal ze het beeldje niet met zich mee krijgen (Williams is de volgende Kate Winslet). Jenifer Lawrence zet een niet te onderschatten prestatie neer in 'Winter's bone' maar ook zij zal haar stoel niet dienen te verlaten bij de bekendmaking. Nicoleke Kidman's prestatie moet ik nog zien, maar ook haar naam wordt niet onmiddellijk genoemd als mogelijke winnares. Anette Bening moest al twee keer de duimen leggen tegen Hilary Swank en ook deze keer zal driemaal geen scheepsrecht zijn, het beeldje komt thuis bij Nathalie Portman te staan voor haar vertolking in deze psychologische thriller.

beste acteur in een bijrol
 
1) Christian Bale in 'The Fighter'
2) John Hawkes in 'Winter's Bone'
3) Jeremy Renner in 'The Town'
4) Mark Ruffalo in 'The Kids Are All Right'
5) Geoffrey Rush in 'The King's Speech'

 
waarschijnlijke winnaar: Christian Bale
persoonlijke favoriet: Christian Bale/John Hawkes


Ik ben geen fan van Mark Ruffalo, hij wist me nog in niets echt te overtuigen, hoewel hij al in een ganse reeks toppers meespeelde, maar ik heb het echt niet voor die mens. Dat hij een nominatie op zak heeft voor deze film kwam als een verrassing voor velen, een eigenlijke overwinning zit er waarschijnlijk niet in. Jeremy Renner was vorig jaar genomineerd voor zijn vertolking in 'The Hurt Locker' en kreeg dit jaar opnieuw een nominatie, een teken dat met deze up and coming acteur rekening dient gehouden te worden in komende jaren. Straffe vertolking, maar een overwinning lijkt onwaarschijnlijk. John Hawkes krijgt eindelijk erkenning voor zijn werk, een acteur die velen kennen van zien, maar niet bij naam, daar brengt deze nominatie wel verandering in. In het verleden zette hij al enkele sterke vertolkingen neer (tv-serie 'Deadwood', 'Me And You And Everyone We Know',...), en dat zal in de toekomst hopelijk zo blijven, met het beeldje gaan lopen zit er evenwel niet in, maar de erkenning is toch al een mooi feit op zich. Twee acteurs blijven nog over, Geoffrey Rush zet een ijzersterk personage neer, maar gaat zijn tweede oscar (eerste was voor 'Shine') aan hem zijn voorbij gaan in het voordeel van Christian Bale, die in 'The Fighter' nog maar eens bewijst wat voor klassebak hij eigenlijk is, weinig acteurs gaan zo diep en zo in het extreme als hij dat doet. Het verwondert me een beetje dat dit pas zijn eerste nominatie is, maar de eerste keer zal onmiddellijk de goede keer zijn en het wordt naar alle waarschijnlijkheid niet zijn laatste.

Beste actrice in een bijrol

1) Amy Adams in 'The Fighter'
2) Melissa Leo in 'The Fighter'
3) Helena Bonham Carter in 'The King's Speech'
4) Hailee Steinfeld in 'True Grit'
5) Jacki Weaver in 'Animal Kingdom'


waarschijnlijke winnaar: Melissa Leo
persoonlijke favoriet: Hailee Steinfeld


Amy Adams is toe aan haar derde nominatie ('Junebug', 'Doubt') en het wordt zeker niet haar laatste, dus ze zal nog kansen genoeg krijgen om de award mee naar huis te nemen, dit jaar zal dat het geval niet zijn. Helena bonham Carter zet een indrukwekkende vertolking neer, maar dat is niet genoeg in een jaar waarin alle genomineerden in deze categorie zo sterk zijn. Jacki Weaver's naam wordt al het ganse jaar genoemd als een genomineerde, maar weinige denken dat ze zich de eigenlijke overwinning zal toe-eigenen, jammer, want een overweldigend talent van Down under. Een nominatie is op zich al een erkenning en zal haar meer mogelijkheden geven om op een toch al gezegende leeftijd van 63 door te breken bij het grotere publiek.
showdown: Hailee Steinfeld en Melissa Leo.
Steinfeld zet in 'True Grit' de toon voor wat een indrukwekkende carrière kan worden, alhoewel we zien dat actrices genomineerd op jonge leeftijd maar al te vaak pieken voor ze hun potentieël kunnen waarmaken ( Keira Castle-Hughes, Abigail Breslin, Anna Paquin, Tatum O'neill,...) ook Melissa Leo zet een overweldigende vertolking neer, maar ik had problemen met het personage dat ze speelde, dat bewijst alvast dat de rol gespeeld is door een ijzersterke actrice, want minderbekwamen zouden slechts een karikatuur neerzetten van dat bepaalde personage, terwijl zij de matriach van de familie ìs, je ziet geen actrice in de film, je ziet gewoon het personage en dat is wat haar een terechte overwinning zal doen behalen.

Beste regisseur

1) David Fincher 'The Social Network'
2) Joel en Ethan Coen 'True Grit'
3) David O. Russel 'The fighter'
4) Darren Aronofsky 'Black Swan'
5) Tom Hooper 'The King's Speech'


waarschijnlijke winnaar: David Fincher
persoonlijke favoriet: Darren Aronofsky 

Wat Tom hooper doet in 'The king's Speech' is opmerkelijk, vooral als je beseft dat dit slechts zijn tweede film is. Ik kijk nu al uit naar toekomstige projecten van hem en ooit krijgt hij deze ultieme award uitgereikt maar niet dit jaar. Ook David O. Russell zal naast het beeldje grijpen dit jaar, maar zijn voorbije films in acht genomen, is het een mooi feit om in dit rijtje genomineerden terecht te komen. Joel en Ethan Coen maakten van 'True Grit' een feest voor naar te kijken, maar ik vrees dat deze film hen het oscarsucces van 'No Country For Old Men' zal laten herhalen
Showdown: Darren Aronofsky en David Fincher
Darren Aronofsky is één van mijn persoonlijke helden, ik was onder de indruk van 'Pi', werd overdonderd door 'Reqieum For a Dream', vond 'The fountain' een feest om naar te kijken en keek met veel plezier naar 'The Wrestler'. Ook nu weer werd ik in het verhaal meegesleurd en werd overmeesterd door een meesterlijke film. Ooit wint hij een Oscar, maar dit jaar zal hij die eer moeten zien te beurt vallen aan David Fincher. Niet zijn beste film, maar Fincher op 80% steekt nog met kop en schouders uit bij de meeste andere magistrale filmmakers. Persoonlijk vind ik 'Zodiac' zijn beste film en moet ik eerlijkheidshalve vermelden dat ik 'The Social Network' nogal wat overschat vind. Het is verre van een mindere film, maar persoonlijk denk ik dat er dit jaar betere films gemaakt geweest zijn. Zelden komt het voor dat de winnaar voor beste film niet de winnaar voor beste regie genereerde, maar dat zullen we pas op het eind van de avond weten. Helaas ben ik nog geen lid van AMPAS en dus kan ik niet stemmen. Waarop de leden van AMPAS wel gestemd hebben, kunnen jullie op 27 februari volgen tijdens de 83ste uitreiking van de oscars.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten